INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SENSOPLASTYKA – SPRAWNE RĘCE SMYKA”

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SENSOPLASTYKA – SPRAWNE RĘCE SMYKA”

 

3 października  rozpoczęły się w naszej szkole zajęcia prowadzone  w ramach innowacji pedagogicznej „Sensoplastyka – sprawna ręka smyka”. Uczestnikami programu są dzieci wykazujące trudności grafomotoryczne, problemy z przetwarzaniem sensorycznym oraz nawiązywaniem kontaktów  z rówieśnikami. Innowacja przeprowadzana jest podczas zajęć dodatkowych,
w specjalnie przygotowanej sali, w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Na zajęciach wykorzystujemy metody Sensoplastyki – edukacji sensoryczno – artystycznej oraz metodę Terapii Ręki, które pozytywnie wpływają na rozwój dziecka poprzez stymulację receptorów i połączeń nerwowych. Nowatorstwo tej metody polega na wykorzystaniu dużej różnorodności produktów naturalnych do tworzenia mas plastycznych. Nowością jest też forma zajęć, które tym razem będą prowadzone w niewielkiej grupie, aby dzieci uczyły się współpracować ze sobą i pomagać sobie nawzajem.

W innowacji postaramy się zwrócić uwagę na funkcjonowanie dziecka przede wszystkim w zakresie tzw. małej motoryki oraz pokazać mechanizmy odpowiedzialne za kształtowanie się umiejętności manipulacyjnych i związanej z tym samodzielności w zakresie samoobsługi, umiejętności szkolnych, zabawy oraz komunikacji.

Głównym celem prowadzenia innowacji jest stwarzanie szans na dotykanie różnych substancji, poznawanie nowych faktur i mas, wspieranie rozwoju zmysłów u uczniów, usprawnianie rozwoju ruchowego, w tym motoryki małej i ruchów precyzyjnych.

Do tej pory odbyły się już trzy spotkania, w tym jedno wspólnie z rodzicami. Podczas pierwszych zajęć tworzyliśmy m.in. ciecz nienewtonowską, ciastolinę oraz dywan sensoryczny, po którym dzieci chętnie spacerowały. Każdy uczestnik przygotował samodzielnie sensoryczną rękawicę, którą mógł zabrać ze sobą do domu. Kolejne zajęcia przebiegły w sportowej atmosferze. Przepychanie, gra w łapki, turlanie na piłce, „taczki”, bitwa na kulki z gazet to tylko niektóre ćwiczenia, które wpływają na usprawnianie motoryki.
Na ostatnich zajęciach oprócz tworzenia kolejnych, tym razem kolorowych mas plastycznych, uczyliśmy się dzielić ze sobą produktami i własnymi wytworami. Do domu dzieciaki wróciły trochę brudne, ale szczęśliwe.

Już nie możemy się doczekać kolejnego spotkania 

 

    Marta Albińska

Dorota Wojciechowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *