Lekcja otwarta z przyrody w klasie IV A

Lekcja otwarta z przyrody w klasie IV A

Dnia 14-go listopada b.r. na piątej godzinie lekcyjnej w klasie IVa, odbyła się lekcja otwarta z przyrody, którą prowadziła pani Beata Kusiak wraz z nauczycielem wspomagającym, panią Marleną Bajda. Osobami obserwującymi było pięciu nauczycieli z naszej szkoły: p. Sandra Janiak, p. Małgorzata Jezierska, p. Katarzyna Kubasińska, p. Izabela Smolarek oraz p. Agnieszka Wyrzykowska-Michalak. Temat lekcji brzmiał: „Jak badamy pogodę?” .

Lekcja została rozpoczęta przywitaniem uczestników przez n-la prowadzącego. Następnie celem sprawdzenia wiadomości z lekcji poprzedniej uczniowie odpowiadali na pytania kontrolne nauczyciela dotyczące pogody i jej składników. Po przedstawieniu tematu lekcji uczniom zostały przedstawione i objaśnione cele lekcji, które wspólnie mają osiągnąć.

Uczniowie na początku próbowali wyjaśnić, czym jest prognoza pogody, w jakich źródłach można jej szukać, komu są potrzebne informacje o pogodzie. Aby dowiedzieć się, kto przygotowuję taką prognozę, obejrzeli krótki film o pracy meteorologa i przyrządach, które są mu potrzebne w codziennej obserwacji pogody.

W dalszej części lekcji uczniowie sami wcielili się w meteorologów. Podzieleni na grupy, musieli stworzyć mapy pogody na podstawie otrzymanego komunikatu oraz przy pomocy symboli zjawisk pogodowych. Nauczyciel prowadzący oraz wspomagający nadzorowali przebieg prac oraz służyli pomocą w rozwiązywaniu pojawiających się problemów w każdej z grup. Pod koniec przewidzianego czasu uczniowie zaprezentowali swoje mapy pogody. Lekcję zakończyło podsumowanie pracy uczniów oraz omówienie pracy domowej. Nauczyciel wyjaśnił, iż przez tydzień będą musieli obserwować pogodę, a wyniki zapisywać w karcie obserwacji pogody.

Lekcja przebiegała w przyjaznej atmosferze z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Ciekawym sposobem okazał się podział grup, uczniowie musieli dobrać się na podstawie wylosowanych przez siebie znaczków z symbolami pogody. Lekcje urozmaicały również ciekawe pomoce dydaktyczne przygotowane przez nauczycieli. Aby uczniom jak najlepiej przybliżyć dany temat zajęcia poprowadzono również z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; komputera, rzutnika multimedialnego, multimedialnych treści edukacyjnych, a także zaprezentowano pracę z wykorzystaniem urządzenia wyposażonego w tablet z funkcją czytania i kamerką przybliżającą– Prodigi Connet 12. Tak zaplanowana wspólna praca nauczycieli, pozwoliła w pełni zaangażować wszystkich uczniów w pracę i wykonanie poszczególnych zadań.

                                                                       Opracowała: Beata Kusiak i Marlena Bajda

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *