Czytanie na bibliotecznym dywanie  

 

Dnia 23.05.2025 r. w naszej szkolnej bibliotece, w ramach  Tygodnia Bibliotek zorganizowano akcję Czytanie na dywanie. Uczniowie z uwagą wysłuchali książek z serii „ Niesforne zwierzaki” pt „Rozgniewany pająk” i” Tchórzliwy ptaszek” .To bardzo zabawna, mądra seria, która obrazuje różne problemy, często wynikające z cech charakteru  i podpowiada jak sobie z nimi radzić.

Tekst jest rymowany, ilustracje zabawne i oryginalne, a całość klimatycznie ze sobą współgra.

Każdy tom opowiada niebanalną, zaskakującą i zabawną historię jednego zwierzątka, które odznacza się pewną cechą. Autorka – Tulin Kozikoğlu – w bardzo mądry, a zarazem przystępny sposób tłumaczy, czym jest np. upór, zazdrość czy lenistwo, a także wyjaśnia, jakie są konsekwencje bycia upartym, zazdrosnym czy leniwym. Dzieci, utożsamiając się z bohaterami książek, w bardzo przyjazny sposób dowiadują się, jak radzić sobie z emocjami i z uczuciami.

Bohaterką opowiastek jest Leyla Fontaine – prawnuczka słynnego autora bajek Jeana de La Fontaine’a. Mieszka w domu z dziewięcioma niesfornymi zwierzętami: pająkiem, kotem, jeżem, myszą, ptakiem, żabą, rybą, psem i komarem. Jak zadbać o porządek i spokój, gdy w domu dokazuje takie małe zoo? Babcia Lejla ma z ich powodu mnóstwo radości, ale i wiele utrapień. Bo ze zwierzętami jest jak z dziećmi – każde ma swój charakterek i swoje humory, więc czasem zdarzają się nieporozumienia i sprzeczki.

 „Rozgniewany pająk” – pająk Gryziek gniewa się i złości, bo inni mu psują misterne pajęczyny. A tkanie sieci to jego ulubione zajęcie. Czy pająk Gryziek wreszcie przestanie się gniewać? „Tchórzliwy ptaszek” – papuga, która boi się nawet własnego cienia, podejrzewa inne zwierzaki o niecne zamiary. Chcecie wiedzieć, czy Gaga zrozumie, że nie ma się czego bać?

Po wysłuchaniu bajek w grupach wywiązała się rozmowa na temat sposobów odreagowywania złości, konsekwencjach utraty kontroli nad własnym zachowaniem. Odpowiedzieliśmy sobie na pytanie czy strach jest nam potrzebny?, co robić gdy on przejmuje nad nami przewagę? i w jaki sposób możemy lęk oswoić? Uczniowie wykonali pracę plastyczną – narysowali swój strach, następnie go zniszczyli symbolicznie pokonując lęk, co było podsumowaniem naszych zajęć .Podczas zajęć o niesfornym pająku uczniowie stworzyli z płyt CD własne pająki o kolorowych nóżkach i dużej ilości oczek.

Źródło: https://abc.tvp.pl/33191991/seria-niesforne-zwierzaki [dostęp: 29.05.2025]

 

Wasze bibliotekarki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *