Październik miesiącem świadomości dysleksji

Październik miesiącem świadomości dysleksji – z tej okazji została przygotowana ścieżka edukacyjna, która powstała w ramach projektu „Każdy inny – wszyscy równi”. Dowiecie się z niej czym jest dysleksja oraz jakie są jej przyczyny i symptomy, poznacie sławnych dyslektyków. Przyczyny dysleksji są ukierunkowane na występowanie zaburzeń funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Edukacja w kierunku poznania zagadnienia jest bardzo ważna, gdyż wczesne zaobserwowanie objawów tzw. ryzyka dysleksji pozwoli zrozumieć problemy dziecka a następnie podjąć stosowne działania.

Warto podkreślić, że tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywały się pod hasłem “Przełamujemy bariery”. Podczas obchodów Dnia Świadomości Dysleksji pedagog specjalny zorganizował uczniom klasy 3a lekcję poświęconą dysleksji rozwojowej dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:

dysleksja – specyficzne trudności w czytaniu,

dysortografia – specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni,

dysgrafia – niski poziom graficzny pisma,

dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Podczas czytania książki „Bez barier” cz. XVII Dysleksja pt. „Czapka, lamy i kotomierz” zostały omówione trudności dzieci z dysleksją w opanowaniu czytania i poprawnego pisania. Następnie uczniowie słuchali piosenki ortograficznej: „Przerażający jeż”. Uczniowie rozwiązywali krzyżówki ortograficzne. Również zostali zapoznani z sylwetkami sławnych dyslektyków (gazetki na holu szkoły, na korytarzu szkolnym). Słynne osoby z dysleksją są dowodem na to, że specyficzne trudności w nauce nie są w stanie przeszkodzić w osiągnięciu sukcesów naukowych czy artystycznych. Uczniowie poznali również Kącik książek „Bez barier”. Wszyscy z zaciekawieniem brali udział w zajęciach przez co wzrosła ich świadomość i poziom empatii w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Przedstawione wyżej przedsięwzięcia świadczą o zaangażowaniu uczniów naszej szkoły w narastający problem Dysleksji oraz przyjazną pomoc dzieciom w pokonywaniu trudności w uczeniu się.

Poniżej przedstawiamy efekty działań naszej placówki.

Marzena Cichacz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *